Ślub cywilny w plenerze. Urzędowe formalności
O rezerwacji dokumentach potrzebnych do zorganizowania ślubu cywilnego w plenerze[1].
Dopiero od marca 2015 r. w Polsce pary mają możliwość zaplanowania ślubu cywilnego poza murami urzędu (zmiany w Prawie o aktach stanu cywilnego). Wcześniej było to dozwolone tylko w wyjątkowych sytuacjach, na przykład gdy choroba jednego z przyszłych małżonków wykluczała dotarcie do USC (wówczas ceremonia odbywała się w szpitalu). Dziś ślub cywilny można zorganizować w tym samym budynku co wesele, w ogrodzie przy restauracji albo w innej wybranej przez narzeczonych lokalizacji. Niezależnie od tego czy ceremonia ma mieć miejsce pod zadaszeniem, czy na świeżym powietrzu, każdą uroczystość odbywającą poza salą ślubów USC, określamy plenerową.
Pamiętaj!
Miejsce, w którym ma odbyć się uroczystość, musi odpowiadać randze wydarzenia i być bezpieczne dla wszystkich uczestników. Urzędnik może zweryfikować wybrany przez parę młodą obszar i zgłosić do niego uwagi. Jeżeli pracownik USC uzna, że lokalizacja nie spełnia wymagań, ma prawo odmówić poprowadzenia ceremonii. Od tej otrzymanej pisemnie decyzji można się odwołać w ciągu 14 dni (więcej na ten temat tutaj).
W wybranej lokalizacji musi znaleźć się stół, krzesła dla urzędnika, młodej pary i świadków, a najlepiej także zadaszenie (gdyby padało albo żeby skryć się przed palącym słońcem). Najważniejsze jest jednak godło (dowiedzcie sę, czy można je wypożyczyć z USC, czy właściciel posesji nim dysponuje, czy sami musicie je zorganizować). Dobrze mieć też plan B – ślub w budynku. Jeżeli na dworze będzie szalała wichura, z oczywistych względów urzędnik może nie zgodzić się na przeprowadzenie ceremonii!
W przypadku chęci zawarcia ślubu cywilego w plenerze, należy zgłosić się do USC terytorialnie odpowiadającemu miejscu uroczystości. Właściwy punkt wyszukać można na stronie Ministerstwa Cyfryzacji po adresie wybranej na ceremonię
lokalizacji.
Organizacja ślubu cywilnego w plenerze to dodatkowy wydatek. Poza obowiązkowymi 84 zł za późniejsze wystawienie aktu małżeństwa, narzeczeni muszą wnieść opłatę skarbową w wysokości 1000 zł i dostarczyć dowód wpłaty w dniu, w którym sporządzone zostaną dokumenty o braku przeciwwskazań do zawarcia małżeństwa.
Pamiętaj!
Jeśli uroczystość cywilną planujecie np. w ogrodzie tuż przy sali weselnej albo w jej wnętrzu, urzędnik może wymagać pisemnej zgody właściciela posesji na organizację ceremonii. Poproście zarządcę terenu/obiektu o przygotowanie dokumentu – zanim jeszcze wybierzecie się do USC. Zdarza się, że w danym miejscu śluby odbywały się nieraz, więc dostarczenie zgody nie będzie konieczne (zadzwońcie do urzędu i zapytajcie), ponieważ urząd stanu cywilnego dodał już je do miejsc bezpiecznych i ma pozwolenie właściciela terenu.
Decydując się na ślub cywilny w plenerze, narzeczeni muszą także wyjaśnić, dlaczego chcą pobrać się poza murami urzędu. Powody muszą zostać spisane i dołączone do akt. Powołanie się na taką możliwość, zgodnie z ze zmianami w dokumencie Prawo o aktach stanu cywilnego w 2015 roku, może nie wystarczyć. Swoją prośbę o przeprowadzenie ceremonii w plenerze najlepiej dokładnie uzasadnić (ułatwienie dla gości i brak konieczności przemieszczania się między urzędem a salą, wyjątkowe miejsce dla narzeczonych i in.), uwzględniając, że to miejsce odpowiednie (z jakich względów) na przeprowadzenie uroczystości.
Wymienione wyżej informacje dotyczą par, które zdecydowały się zawrzeć małżeństwo cywilne w plenerze. Narzeczeni muszą dopełnić jeszcze dokładnie te same formalności, co pary, które zdecydowały się na ślub cywilny w murach urzędu. Dowiedz się więcej, klikając przycisk poniżej.
SPRAWDŹ POZOSTAŁE FORMALNOŚCI PRZY ŚLUBIE CYWILNYM
Wpis przygotowany na podstawie informacji z oficjalnej strony Ministerstwa Cyfryzacji obywatel.gov.pl. Ostatnia aktualizacja 15.07.2019. ↩︎