Zabawy weselne z klasą. 7 nietypowych propozycji na oczepiny (i nie tylko)

Żadnego obracania się wokół wałka, biegów przełajowych po alkoholu i przebijania balona w dwuznacznej pozycji. Zabawy weselne nie muszą być zawsze takie same!


1. Tik-tak, bum!

Zabawa przetestowana podczas niejednego spotkania rodzinnego. Skoro można tak miło spędzać czas przy ognisku, to na weselu też! W wersji ślubnej potrzeba do niej od kilku do kilkunastu osób (8-12). Uczestnicy siadają w kółku i otrzymują „bombę”, która wybuchnie za kilkadziesiąt sekund. Prowadzący zadaje pytanie, a gość trzymający „ładunek wybuchowy” musi podać poprawną odpowiedź. Jeśli odpowie zgodnie z prawdą, przekazuje „bombę” kolejnej osobie, a ona otrzymuje nowe zadanie i tak dalej. Jeśli nie zna odpowiedzi może poprosić o kolejne pytanie. Dopóki jednak nie odpowie prawidłowo, bomba tkwi w jego rękach! Tik-tak, tik-tak, czas ucieka!

„Ładunkiem” może być ukryty w pudełku głośny budzik albo telefon imitujący odgłosy tykania i wybuchu. Dźwięk odtworzony może zostać także przez DJ-a/zespół, by był dobrze słyszalny, a goście w dłoniach mogą trzymać np. plastikową bombę z gry towarzyskiej „Tik Tak Bum”. Zabawa angażuje, liczy się tu szybkość, znajomość młodej pary i spostrzegawczość. Pytania mogą dotyczyć nowożeńców, rodziców, świadków, samego wesela. W którym miesiącu państwo młodzi się zaręczyli? Jaką zupę podano dziś na pierwsze danie? Ważne: goście nie wiedzą, kiedy nastąpi „eksplozja”, przyda się kilkadziesiąt pytań. Dużo śmiechu gwarantowane!

Gości można podzielić na drużyny i posadzić na przemian (panie kontra panowie, rodzina pana młodego na rodzinę panny młodej, młodzi kontra starsi goście). Przegrywa ta drużyna, której przedstawiciel nie zdąży przekazać „bomby” i ta „wybuchnie” w jego dłoniach. Każdy ze zwycięskiej ekipy otrzymuje symboliczną nagrodę – na przykład nalewkę czy wódkę (także w wersji mini).


2. Jaka to melodia?

4-, 5-osobowe drużyny, których zadaniem jest odgadnąć po kilku sekundach tytuł i wykonawcę danej piosenki. Utwory znane i lubiane, takie, które mają szansę znać osoby starsze i pokolenie 20-latków. Do tej zabawy idealnie sprawdzi się muzyka filmowa. Odpowiada ten, kto najszybciej podniesie rękę do góry albo każda osoba z drużyny po kolei. Za prawidłową odpowiedź przyznawane są punkty, a ten zespół, który po kilku rundach będzie miał ich najwięcej, wygrywa. Zabawę można przeprowadzić na kilka sposobów, m.in. połączyć z tańcem wszystkich gości do odgadniętego numeru. Dobrze przygotować przynajmniej kilkanaście różnych utworów.


3. Olimpiada weselna

Zabawa indywidualna lub grupowa. Wśród dyscyplin weselnej olimpiady: rzut piłeczką pingpongową do kubeczków, kręgle i kto ustawi najwyższą wieżę, także z plastikowych kubków. Konkurencji może być więcej, ale nie powinny trwać długo. Jak rozegrać zawody? Jeśli goście zostają podzieleni na drużyny, w pierwszym etapie każdy musi wrzucić z pewnej odległości 3 piłeczki do kubka. Dopiero, gdy to zrobi, do zadania może podejść kolejna osoba. Ekipa, której uda się wykonać ten etap jako pierwszej, otrzymuje punkt. Następnie kręgle, czyli toczenie piłeczki tenisowej do przygotowanych wcześniej puszek po owocach. Na każdej z nich wypisana powinna być liczba punktów za jej strącenie. Uczestnik otrzymuje tylko jedną szansę na wykonanie rzutu. Ustawianie najwyższej wieży nie wymaga wielu wyjaśnień, ale do zadania można wytypować tylko jedną osobę z drużyny i ograniczyć czas na jej zbudowanie.


Wesele lub poprawiny w plenerze? Sprawdź, jakie zabawy przygotować dla gości.


4. Obstaw i wygraj

10 osób (przykładowo, może być więcej lub mniej) otrzymuje od młodej pary karteczkę z listą piosenek, które za moment zostaną zagrane przez DJ-a/zespół, i informację, ilu gości jest na weselu. Zadanie polega na obstawieniu przez każdego biorącego udział w zabawie liczby osób, która zdecyduje się zatańczyć do wskazanego hitu, i zapisaniu jej. Do tej zabawy najlepiej wybrać numery znane i lubiane, mniej i bardziej popularne. Piosenki nie muszą być odtwarzane w całości, potrzebna jest też osoba odpowiedzialna za liczenie osób na parkiecie. Ten, kto będzie najbliżej właściwej liczby wygrywa rundę i otrzymuje punkt – i tak aż do końca zabawy. Zwycięża gość, który po podliczeniu punktów po wszystkich etapach, ma ich najwięcej. Remis? Runda dodatkowa i kolejna piosenka do obstawienia. Ważne! Zabawa nie powinna trwać zbyt długo; biorący udział w weselu też mogą tańczyć, ale nie wliczają się do podanej liczby.


5. Gorące krzesła

Krzesła ustawione w koło i goście okrążający je w rytm muzyki. Zabawa stara, ale jara! Gdy piosenka zostaje wyciszona, uczestnicy mają kilka sekund na zajęcie miejsca. Z każdą kolejną rundą siedzeń jest mniej niż uczestników. Eliminacja trwa tak długo, aż dwie osoby „stoczą walkę” o ostatnie krzesło. Wygrywa ta, której uda się pokonać wszystkich. Nagrodą może być, tradycyjnie, butelka wódki.


6. Taniec synchroniczny

Nie skomplikowany układ, ale prosta choreografia do znanych hitów. W zabawie mogą wziąć wszyscy goście niezależnie od wieku. Zabawę może poprowadzić DJ/zespół, ale też Młoda Para, wskazując kolejne ruchy i próbując najpierw bez muzyki, a kolejno w rytm piosenki. Idealnie sprawdzi się tu YMCA Village People.


7. Test zgodności

Kto kogo zaprosił na pierwszą randkę? Kto jest lepszym kierowcą? Kto się dłużej szykuje do wyjścia? Kto jest lepszym tancerzem? Kto lepiej gotuje? Kto jest większym bałaganiarzem? Panna młoda i pan młody siadają plecami do siebie i, nie widząc odpowiedzi drugiej osoby, wyrażają swoje zdanie. Najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie karteczek z napisami on/ona, mąż/żona czy imionami.

Za pytania może odpowiadać DJ/zespół albo zaufana osoba. Warto jednak zaznaczyć, jakich tajemnic para młoda woli nie zdradzać i jakich pytań sobie nie życzy. Wszystko po to, by zabawa nikogo nie zawstydziła – ani nowożeńców, ani gości (kwestie intymne lepiej pomijać).


Pamiętaj!

  • Większość gości będzie pod wpływem alkoholu, nie każ im biegać i wykonywać dziwnych pozycji, bo może to się skończyć na szpitalnym oddziale ratunkowym. Zorganizuj takie zabawy, które będą bezpieczne dla wszystkich.

  • Nie zmuszaj gości do wygibasów na podłodze i gimnastyki w rytm muzyki. Panie mają szpilki i sukienki, panowie garnitury. Będzie im niewygodnie, a będą czuć się nieświeżo przez resztę wesela.

  • Nie musisz mieć zabaw, a co za tym idzie oczepin, jeśli nie wpisują się one w Twoją wizję wesela. Nadal możesz rzucać welonem/muszką, mimo braku konkurencji, w których do wygrania jest butelka wódki.

  • Poproś zespół/DJ-a o propozycje zabaw, nie wszystkie są żenujące, serio! Przygotuj swoją listę (zawrzyj w niej także te konkursy, których absolutnie sobie nie życzysz).

  • Zabawy nie muszą odbywać się dopiero po północy, mogą zacząć się wcześniej, jeśli nie planujesz oczepin.

  • Nie przesadź z ilością zadań. Rozważ 3-4 (zależy od czasu trwania). Goście będą znudzeni i zmęczeni po kilku bardzo angażujących zabawach.

  • Nie zmuszaj nikogo do brania udziału w konkursach. Nie wszyscy lubią być w centrum uwagi, pozwól im się przyglądać. Jasne, możesz kogoś zachęcić, ale nic na siłę!

  • Zwycięzcy poszczególnych konkurencji mogą dostać nagrody, ale nie muszą. Chodzi przecież o mile spędzony czas!


Która z zabaw najbardziej Ci się podoba?

Lista zadań ślubnych

Mr. Planner

Bezpłatna aplikacja z listą zadań ślubnych
dostosowaną do polskich realiów.

Dowiedz się więcej
Zajrzyj na Instagram @mrplanner.pl