W podkowę, literę L, mieszane. Ustawienie stołów weselnych

Jak ustawić stoły na sali weselnej, gdy przyjęcie jest kameralne albo – wręcz przeciwnie – zapraszamy wielu gości. Rozkład z wydzieleniem parkietu, okrągłymi blatami lub specjalnym miejscem dla dzieci (by rodzice mieli je na oku).


W podkowę/literę U

Jedno z najczęściej wybieranych ustawień stołów. Młoda para w centrum, a po prawej i lewej stronie rodzina i przyjaciele. Stół prezydialny może być złączony z tymi, przy których siadają goście, lub stać osobno. Ustawienie w literę U sprawdzi się i wtedy, gdy obok nowożeńców mają usiąść świadkowie z partnerami, znajomi czy rodzice, i wtedy, gdy świeżo upieczeni małżonkowie chcą zajmować miejsce przy stole sami. Rozkład w podkowę pozwala zmieścić na sali sporą liczbę osób – zaproszonym przypisuje się miejsca po obu stronach blatu.

Ustawienie stołów weselnych w literę U/podkowę


W literę L

Stoły rozstawione w literę L to dobry pomysł, gdy sala jest niewielka, a miejsce musi znaleźć się dla gości, DJ-a czy wiejskiego stołu. Jeżeli blat jest na tyle szeroki i na jego szczycie zmieszczą się dwie osoby, miejsce to mogą zająć nowożeńcy. Ten sposób rozwiąże „problem”, gdy jeden ze świadków nie ma partnera albo, wręcz przeciwnie, ma sporą rodzinę, z którą nie chcemy go rozdzielać. Świadkowie w tym przypadku siadają po prawej i lewej stronie młodej pary, a tuż obok nich pozostali goście.

Ustawienie stołów weselnych w literę L


W literę T

Wybierając ustawienie stołów w literę T panna młoda i pan młody są dobrze widoczni dla wszystkich gości. Opcji jest kilka: blat, przy którym siadają nowożeńcy jest złączony z tym, przy którym miejsca zajmują zaproszeni, lub nie jest. Przy stole prezydialnym znajdują się także krzesła dla świadków/rodziców/rodzeństwa albo siadają przy nim tylko świeżo upieczeni małżonkowie.

Układ stołów weselnych w literę T

Jak przy układzie w literę T zmieścić więcej osób? Złączyć dwa stoły (jak na grafice poniżej). W ten sposób naprzeciw młodej pary tworzą się dodatkowe miejsca, przy których mogą usiąść np. rodzice każdej ze stron, a odpowiednio po ich prawej i lewej stronie reszta rodziny. To opcja dla par młodych, które przy swoim stole chciałyby mieć przyjaciół/świadków/rodzeństwo. Przy stole prezydialnym mogą zostać przygotowane miejsca po obu stronach blatu.

Stoły weselne ustawione w literę T


WINIETKI I PLAN STOŁÓW NA WESELU. DLACZEGO WARTO?


W literę m

Ustawienie stołów w literę m to zmodyfikowana wersja rozkładu w podkowę. Pozwala zmieścić więcej gości, dzięki umieszczeniu w środku jeszcze jednego stołu. On również może być złączony z blatem, przy którym zasiądą państwo młodzi, albo nie – gdy przed nim planujemy dekorację, np. z inicjałami nowożeńców.

Ustawienie stołów weselnych w literę m

Zamiast trzech, prostopadle do stołu młodej pary, można ustawić 4 blaty. Nie będzie to już litera m, ale w ten sposób zmieścimy jeszcze więcej zaproszonych. Należy jednak pamiętać, aby pomiędzy stołami pozostawić wystarczająco dużo miejsca, a nikt nie będzie się musiał przeciskać między ciasno ustawionymi krzesłami, idąc na parkiet.

Ustawienie stołów weselnych przy wielu gościach


Kameralne

Gdy na weselu nie będzie zbyt wielu gości wystarczy jeden prostokątny stół lub kilka złączonych.

Kameralne wesele. Ustawienie stołów

Na kameralnym przyjęciu można też postawić na zamknięty rozkład stołów. Goście siedzą naprzeciw siebie, wszyscy dobrze widzą młodą parę, a środek pozostaje pusty – tu mogą znaleźć się kwiaty, drewniane skrzynki, a nich lampiony lub inne dekoracje.

Ustawienie stołów na małym weselu


Z wydzieleniem parkietu

Rozwiązanie, gdy sala nie jest duża albo zapraszamy wiele osób, a musimy wygospodarować również miejsce do tańca.

Ustawienie stołów weselnych tak, by wydzielić parkiet

Stół prezydialny w centrum, goście zajmują miejsca po prawej i lewej stronie po obu stronach blatu. Stoły można ustawić jak najbliżej ścian. Środek pomieszczenia to parkiet. Na obrazku (patrz niżej) układ w literę U ze zwiększonymi odległościami między miejscami.

Propozycja ustawienia stołów weselnych z wydzieleniem parkietu

Parkiet wyznaczyć można także wtedy, gdy decydujemy się na okrągłe stoły.

Ustawienie okrągłych stołów z wydzieleniem miejsca do tańca


Z okrągłymi stołami

Okrągłe blaty są bardziej eleganckie, można je wykorzystać, gdy nie chcemy przypisywać gościom miejsc a jedynie stoły. Miejsce, które zajmą nowożeńcy powinno być na środku, pozostałe stoły mogą być ustawione w łuk (jak na zdjęciu).

Ustawienie okrągłych stołów na weselu

Stoły można też pomieszać. Goście przy okrągłych blatach, nowożeńcy wraz ze świadkami/rodzicami przy prostokątnych, by nikt z ważnych osób tego dnia nie musiał siedzieć tyłem do pozostałych. Jak ustawić okrągłe stoły na weselu? Do wyboru mamy układ po skosie albo np. 3-2-3 (w pierwszym rzędzie trzy stoły, w drugim dwa, w trzecim trzy itd.). Jeden ze stolików mogą zajmować tylko dzieci (najlepiej taki, który jest blisko parkietu, ponieważ dzieci lubią być w ciągłym ruchu).

Jak ustawić okrągłe stoły na weselu

Propozycja na wydzielenie miejsc dla rodziny i przyjaciół, i dzieci. Przy stołach w środku mogą usiąść krewni lub najmłodsi goście (kiedy planujemy dla nich osobne miejsce; będą mogli być cały czas pod okiem opiekunów i łatwo odchodzić od stołu), po bokach znajomi.

Okrągłe i prostokątne stoły na weselu. Propozycja ustawienia


Proste

Ustawienie stołów na 30 i 60 osób? Na przykład z wykorzystaniem prostokątnych blatów. Można je ustawić po skosie – tak, aby przed miejscem zajmowanym przez młodą parą pozostawić wolną przestrzeń. Dzięki lekkiemu nachyleniu goście mogą spoglądać zarówno na nowożeńców jak i parkiet.

Ustawienie prostokątnych stołów na sali weselnej


Pamiętaj!

  • Okrągłe stoły można zastąpić kwadratowymi.
  • Goście powinni siedzieć tak, by w każdej chwili móc zobaczyć młodą parę. Nie sadzaj nikogo za filarami/bez możliwości odwrócenia się.
  • Przestrzeń jest bardzo ważna. Zaproszeni powinni móc bez problemu wyjść do toalety – bez konieczności ocierania się o ścianę czy proszenia innych o przesunięcie się.
  • Zanim podejmiesz decyzję o jakimś ustawieniu, zapytaj o tę możliwość menadżera/właściciela sali.
  • Dopasuj ustawienie do wcześniej wydzielonego miejsca dla DJ-a, na fotobudkę. Zadbaj również o stół dla ślubnych usługodawców (lub wyznacz im miejsce wśród rodziny, ale do którego będą mieć łatwy dostęp).
Lista zadań ślubnych

Mr. Planner

Bezpłatna aplikacja z listą zadań ślubnych
dostosowaną do polskich realiów.

Dowiedz się więcej
Zajrzyj na Instagram @mrplanner.pl